Gøy på landet

For en fantastisk helg!

Fredag morgen hentet vi Pete (Lars’ australske venn fra Sangvinerne) i leiligheten hans og kjørte langt utover på landet til brorens gård som lå i nærheten av Coonabarabran. Gården het Lumeah, og her bodde Doug (Petes bror) med kone Suzanna og datteren deres Lilly. På gården hadde de sauer, en hissig liten gris, og en enda hissigere stor gris, i tillegg til noen alpakkaer som vi ikke fikk sett for de hadde nettopp fått unger og måtte derfor være i fred.

Vi startet dagen med en klatretur opp på en liten knaus Pete elsket å klatre opp da han var liten. På toppen var det kenguruer og nydelig utsikt over området. Tilbake på gården ble det omvisning av området, etterfulgt av mating av søte små lam og litt pil og bue skyting. Kvelden toppet seg med kengurujakt! Vi fikk tre stykker! Guttene var i ekstase. Vi grillet lammekoteletter fra gården og så på den nydelige stjernehimmelen før vi la oss.

Lørdag var det grilling til frokost. Vi spiste frog in a hole, dvs man lager et hull i en brødskive og legger et egg i mitten, så griller man det hele på begge sider. Veldig lurt! Etterpå fikk guttene jobbe litt. De pakket saueull i noen kjempeballer på ca 200 kg ved hjelp av en jernmaskin som sto i en gammel låve på gården.

Senere på dagen kjørte vi ut til Glenara, gården til Petes far. Den er på 4 acres, som tilsvarer ca 16 000 kvadratmeter. Det viste seg at foreldrene hadde tre små fosterbarn Jess, Kaya og Bryce, som alle var veldig ivrige etter å vise oss gården. Vi tok en kjøretur i jeepen og ble vist canola (noen gule blomster), kenguruer, emuer, hvete, bomull, hummel, kyr og sauer. Etter omvisningen var det grilling (som vanlig), med hele familien, begge brødrene og koner.

Etter middag tente vi et lite bål i bakhagen og slappet av. Stjernene skinte, og en pungrotte satt i treet og fulgte med på oss.

Søndag måtte vi tidlig opp, for faren til Pete skulle ta med hver og en av oss på tur i flyet sitt! Det var et bittelite fly med to seter, så bare en av oss fikk plass om gangen. Det var en kjempeopplevelse! Faren til Pete var snill og lot oss styre til og med! Olav var først i flyet, så var det Silvias tur og tilslutt var det Lars. Silvia ble stående lenge å se etter Lars for å ta bilde når han kom tilbake, men tiden gikk og det var ingen fly å se. Pete regnet med at de hadde dratt over til den andre broen hans, Max, for å hjelpe ham med å skjære opp en okse de hadde slaktet dagen før. Vi kjørte ut til den andre gården hvor vi fant Lars med en kjempehaug med kjøtt og en stor kniv. Olav bidro også litt etterhvert, men ikke like mye som Lars.

Når arbeidet var unnagjort satte vi oss i jeepen for å jage emuer (kjempestore fugler som likner litt på struts). De trampet rundt i hveten, og det kunne de ikke ha noe av! Vi fikk med oss et par emu-egg som souvenir. På vei tilbake traff vi forøvrig på en kjempeøgle (se bilde) som de slapp løs i jeepen til Silvias store skrekk.

Senere fanget vi ferskvannskreps i et lite vann på gården. For å fange dem satte de ut noen stenger som de festet en snor til, og knytet en kjøttbit i andre enden. Krepsen liker å holde vannet rent, så selv om de er planteetere stormer de mot kjøttbitene for å rense dem bort. Resultatet blir at de napper i snoren, og vi kan plukke dem opp med en liten håv. Det var veldig gøy! Vi spiste selvfanget kreps og nyslaktet okse til lunsj. Skikkelig luksus!

Etter lunsj måtte vi pakke og kjøre hjemover, for det er over 6 timer til Newcastle fra gården. Motvillige kjørte vi hjemover. Vi hadde hatt det så gøy at vi hadde ikke spesielt lyst til å reise hjem. Vi håper virkelig vi får dratt tilbake til Petes gård iløpet av tiden vår her i Newcastle!

2 thoughts on “Gøy på landet

1. Hei dere to!!
    Så herlig å lese bloggen deres, høres ut som dere har det helt fantastisk der borte og opplever masse! Her skjer det svært lite utenom det vanlige.. Savner dere på jobb og på Mso-hyttetur:)

Sykt skummelt med så mye haier, men det er kanskje spesielt nå på «vinteren»? Nyt tiden i Australia, dere går som sagt ikke glipp av noe her hjemme!

Stor klem fra Karoline (som håper å treffe dere på skype en dag!)

• Hei Karoline!

Så koselig å høre fra deg! Vi savner deg også. Det var dumt du ikke kunne bli med hit. Det er vår her nå, så vi har fortsatt ikke ordentlig sommervær, men vi har noen fine dager. Har heldigvis ikke vært så mye borti hai foreløpig!

Hvordan går det med bryllupsplanlegging?
      Silvia har forresten Brage på skype, så vi burde få til litt skyping!